Binnen onze praktijk worden hoge eisen gesteld aan de privacy. Wij streven er naar uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen en zullen vertrouwelijk omgaan met de informatie die u bij ons aanlevert. Bij de verwerking van persoonsgegevens nemen wij de geldende wet- en regelgeving op dit gebied, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in acht. In dit statement informeren wij u hierover.
Artikel 1. Grondslag voor gegevensverwerking Parodontologie Praktijk Friesland verwerkt persoonsgegevens. Wij mogen alleen rechtmatig persoonsgegevens van u verwerken als wij dat doen op basis van een juridische grondslag. Wij verwerken uw persoonsgegevens uitsluitend noodzakelijk voor en verband houdend met onze zorgverlening. Daarnaast kunnen wij uw persoonsgegevens verwerken voor een ander gerechtvaardigd belang, zoals het informeren van onze patiënten over actualiteiten of wijzigingen/verbeteringen in onze dienstverlening. Bij het aangaan van een behandelrelatie binnen onze praktijk wordt altijd uw toestemming gevraagd voor het verwerken van uw persoonsgegevens en/of in het geval van jonger dan 16 jaar, na (ook) toestemming van de ouder(s)/verzorger(s).
Artikel 2. Zorgadministratie Bij het aangaan van een behandelrelatie binnen de praktijk wordt bij intake van iedere nieuwe patiënt middels het tonen van een geldig identiteitsbewijs getoetst of alle identificatie gegevens correct zijn. Na toetsing kan met zekerheid worden vastgesteld dat de persoonsgegevens die wij hebben verzameld en de patiënt bij elkaar horen en er sprake is van een betrouwbare gegevensuitwisseling. Daarnaast is iedere zorgverlener op grond van de WGBO verplicht een dossier aan te leggen over de gezondheid van een patiënt. In de KNMT richtlijn Patiëntendossier is hieromtrent het e.e.a. vastgelegd. Hiernaar wordt dan ook gehandeld.
Artikel 3. Categorieën persoonsgegevens In het kader van de behandeling binnen onze praktijk laat u bepaalde gegevens bij ons achter. Dat zijn o.a. persoonsgegevens. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven, of waarvan bij opgave (door verwijzer) duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken.
Wij kunnen in dit kader de volgende gegevens verzamelen:
NAW gegevens;
BSN nummer;
geboortedatum;
titulatuur;
geslacht;
emailadres;
telefoonnummer;
gegevens eventueel andere betrokken zorgverleners;
overige relevante informatie van belang voor de uitvoering van onze dienstverlening.
Artikel 4. Doeleinden De persoonsgegevens die door ons worden verzameld, worden gebruikt voor de volgende doeleinden:
voor het aanmaken en bijhouden van uw medische dossier;
voor het uitvoeren van de identificatieplicht;
voor het verzamelen van relevante informatie, noodzakelijk voor de uitvoering van onze zorgverlening;
voor het inplannen van een eerste afspraak / (vervolg)afspra(a)k(en);
voor het uitvoeren van een behandeling / vervolgbehandeling(en);
voor het versturen van afspraak bevestigingen en afspraak herinneringen;
voor het stellen van een diagnose en het maken van een begroting / behandelplan;
voor het bijhouden van aangegeven voorkeuren;
voor het uitschrijven van receptuur;
voor het uitwisselen van relevante informatie met andere zorgverleners / specialisten betrokken bij uw behandeling;
voor overleg met of verwijzing naar ander zorgverleners of specialisten, betrokken bij uw behandeling;
voor het controleren van de gegevens van uw zorgverzekeraar;
voor het doorsturen van relevante informatie aan de zorgverzekeraar, in geval van een aanvraag machtiging;
in het kader van de uitvoering van externe (her)registratis en / visitaties (geanonimiseerd en op basis van goedkeuring);
in het kader van onderzoek, wetenschappelijke publicaties en / of bestemd voor onderwijsdoeleinden (geanonimiseerd en indien nodig op basis van goedkeuring);
voor het kunnenuitvoeren en doorsturen van declaraties / vorderingen;
voor de behandeling van bezwaarschriften, geschillen, klachten of gerechtelijke procedures;
voor het uitvoeren of toepassen van een ander wetgeving;
voor het uitvoeren van overige, door u gevraagde, diensten verband houdend met onze dienstverlening.
Artikel 5. Uw rechten Op grond van de AVG heeft u, wanneer u persoonsgegevens aan ons heeft verstrekt, recht op:
Inzage: het recht op inzage in uw persoonsgegevens en het recht op een kopie van uw persoonsgegevens.
Rectificatie: het recht om onjuist verwerkte persoonsgegevens te laten corrigeren.
Verwijdering: het recht op verwijdering van persoonsgegevens (NB: dit recht is niet van toepassing indien persoonsgegevens bewaard dienen te worden op grond van een wettelijke verplichting, een gerechtvaardigd belang of noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst).
Bezwaar: het recht om bezwaar te maken tegen een verwerking van uw gegevens.
Mocht u een van bovengenoemde rechten nodig achten dan kunt u ons dit schriftelijk kenbaar maken via ons mailadres, office@parofries.nl. Bij het verzoek dient een kopie van uw identiteitsbewijs te worden meegezonden, (ter bescherming van uw privacy kunt u in de kopie uw pasfoto en het BSN nummer zwart maken). Wij streven er naar om binnen 14 werkdagen op uw verzoek te reageren. Ook kunt u ons verzoeken om uw gegevens aan u zelf of aan een andere praktijk over te dragen of om de gegevens verwerking te beperken. Het staat u daarnaast vrij om bezwaar te maken tegen een verwerking van uw gegevens. U kunt bovendien uw toestemming voor de gegevensverwerking altijd intrekken. Een verzoek om uw gegevens over te dragen, te beperken, (deels) in te trekken of een verzoek tot bezwaar kunt u doen door telefonisch contact met ons op te nemen via 058-2160462.
Artikel 6. Bewaartermijnen Parodontologie Praktijk Friesland zal uw persoonsgegevens niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk voor de in dit privacy statement beschreven doeleinden, tenzij dat nodig is op grond van een wettelijke verplichting. Voor het bewaren van uw medische gegevens hanteren wij de wettelijke bewaartermijn van minimaal 15 jaar uit de Wet op de Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO). Naast de WGBO houden we, indien nodig, ook rekening met bewaartermijnen die voortvloeien uit andere wetgevingen.
Artikel 7. Kwaliteit Binnen de praktijk wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit. Naast de professionele standaarden worden er hoge eisen gesteld aan de medewerkers en hun werkzaamheden in dit kader, zoals verplichte bij- en nascholing. Andere verplichtingen hieromtrent zijn o.a. vastgelegd in de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz). Hiernaar wordt dan ook gehandeld binnen de praktijk.
Artikel 8. Beveiliging van uw gegevens Binnen onze praktijk zijn passende technische- en organisatorische maatregelen getroffen om uw gegevens te beveiligen, om verlies van persoonsgegevens of onrechtmatige verwerking ervan tegen te gaan. Alle beveiliging-maatregelen zijn vastgelegd in een intern privacy beleid. In dit privacy beleid zijn tevens gedragsregels beschreven ten aanzien van de omgang met uw gegevens door onze medewerkers. Een ieder, betrokken bij de verwerking van de persoonsgegevens binnen de praktijk is verplicht tot geheimhouding van en correcte omgang met de gegevens waarvan hij of zij kennis neemt en heeft zich tevens verplicht tot vertrouwelijke behandeling van deze gegevens bij zijn of haar taakuitoefening. Alle medewerkers worden doorlopend op de hoogte gehouden van de actuele geldende gedragsregels en handelen naar de wettelijke verplichtingen hieromtrent.
Artikel 9. Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden Uw persoonsgegevens worden in beginsel alleen aan derde partijen verzonden, indien u daar zelf toestemming voor heeft gegeven. Gegevensverstrekking zonder uw toestemming vindt plaats indien dat noodzakelijk is om de overeenkomst tussen u en ons uit te kunnen voeren of wanneer een wettelijke verplichting ons dat voorschrijft. Verzending van persoonsgegevens vindt via een beveiligde verbinding plaats. Met derden die uw gegevens verwerken in onze opdracht, hebben wij een verwerkersovereenkomst gesloten. Op deze manier wordt tevens van de partijen waarmee wij noodzakelijkerwijs zaken doen een zelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid geëist. Er worden geen gegevens doorgegeven naar buiten Nederland.
Artikel 10. Verwijzingen naar websites van derden (hyperlinks) Om u van dienst te zijn hebben wij binnen onze website verwijzingen opgenomen naar websites van derden. Wij maken u er op attent dat wanneer u deze websites bezoekt, de voorwaarden uit de privacy verklaringen van deze derden van toepassing zijn. Wij raden u aan om de privacy verklaringen van deze websites te lezen, voordat u daar verder gebruik van maakt.
Artikel 11. Slotbepalingen Wij willen er u nog nadrukkelijk op wijzen dat naast alle bovengenoemde genomen maatregelen ten aanzien van de bescherming van uw persoonsgegevens, wij informatie verkrijgen uit de door u (of verwijzer) opgegeven gegevens. Denkt u er om dat indien er zich wijzigingen voordoen in uw persoonsgegevens, u deze wijzigingen ook bij ons meldt.
Mocht er zich, ondanks alle getroffen maatregelen ten aanzien van de verwerking van uw persoonsgegevens, toch een situatie voordoen waarbij u van mening bent dat wij niet juist hebben gehandeld, bijvoorbeeld omdat u vindt dat wij niet correct en/of niet zorgvuldig om zijn gegaan met uw persoonsgegevens, neemt u dan alstublieft eerst contact op met onze praktijk via onderstaande contactgegevens. Mochten wij er niet uitkomen dan kunt u een klacht hierover indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Wij behouden ons het recht voor om dit statement aan te passen. Wij raden u daarom aan deze regelmatig te raadplegen zodat u van eventuele wijzigingen op de hoogte bent.
Contactgegevens Heeft u nog vragen of opmerkingen na het lezen van dit privacy statement dan kunt u contact met ons opnemen via 058-2160462 en vragen naar Marianne Dijkstra.
Parodontologie Praktijk Friesland Brédyk 1-B 9084 AG Goutum
Cookies De website van Parodontologie Praktijk Friesland gebruikt alleen technische en functionele cookies. En analytische cookies die geen inbreuk maken op uw privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer op slaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instelling van uw browser verwijderen.